Erkek Kedilerde Kısırlaştırma

Erkek Kedilerde Kısırlaştırma İşlemi Ne Zaman Yapılmalıdır?

Erkek kedilerde kısırlaştırma genellikle 1 yaşından itibaren yapılmalıdır. Ancak, veterinerinizin size ve kedinizin sağlık durumuna göre belirleyebileceği bir tarih de olabilir.

Erken kısırlaştırma, kediler için fiziksel veya davranışsal zararların oluşmasına neden olmayabilir. Ancak, erken kısırlaştırma sonrası ortaya çıkan sorunlar arasında obezite, idrar yolu problemleri, osteosarkom (kemik kanseri) gibi ciddi hastalıklar bulunur. Bu nedenle, kısırlaştırma işleminin doğru zamanını belirlemek için bir veterinere danışmanız önerilir.

Erkek kedinizi erken yaşta kısırlaştırdıysanız yaşanabilecek zararları büyük ölçüde ortadan kaldırılabilecek uygun tedaviler ve bakım teknikleri ile minimize edebilirsiniz. Özel mama kullanmak ve düzenli olarak verilecek takviyeler bu bakımın önemli parçalarıdır. Tabi bu da masraflı olabilir. Yine de kısırlaştırma işlemi, hayvanların daha iyi ve sağlıklı bir hayat sürmelerine ve evde daha iyi davranışlar sergilemelerini sağlar.

Erkek kedilerde kısırlaştırma, 1 yaşından daha önce yapıldığında, cinsiyete bağlı davranış bozukluklarının oluşma riskini azalır. Bu konuda kısırlaştırmanın 1 yaşından önce mi yoksa sonra mı yapılmasının daha iyi sonuç sağlayacağına yine kedinizin karakteri ve maddi durumunuz da göz önüne alınarak veteriner hekiminizin tavsiyesi ve sizin kararınız belirler.

Eğer kediniz 5 yaşından da büyükse de kısırlaştırma konusunda başka riskler ortaya çıkar. Anestezi sırasındaki riskler, yanlış cerrahi işlem veya işlem sonrası bakım eksikliği bu riskleri artırır. Bu sebeple erkek kedilerde kısırlaştırma işlemi için en uygun yaş 1,5-2 yaş arası olduğu söylenebilir.

Kısırlaştırmanın Faydaları

Kedi kısırlaştırmanın birçok faydası bulunmaktadır:

Popülasyon kontrolü: Kedi kısırlaştırmak, evsiz hayvan sayısının azaltılmasına ve hayvanların yuva bulma olasılığının artmasına yardımcı olur.

Davranışsal sorunların önlenmesi: Kedi kısırlaştırması, cinsiyet bağlantılı davranış sorunlarının -örneğin diğer hayvanlara saldırmak gibi- önlenmesine yardımcı olabilir. Kavgaların azalması yaralanma ihtimallerinin de azalması anlamına gelir.

Sağlık sorunlarının önlenmesi: Kedi kısırlaştırması, meme kanseri, idrar yolu problemleri, prostat ve diğer cinsiyet bağlantılı sağlık sorunlarının önlenmesine yardımcı olabilir. Erkek kedilerde kısırlaştırma sonrası kedilerin hormonal düzenini etkiler. Testosteron hormonunun azalması sonucu, meme dokusunun büyümesi engellenir ve meme kanseri riski azalır. (Yine de bazı durumlarda kısırlaştırma sonrasında da meme kanseri görülebilir. Bu nedenle, evcil hayvanların düzenli olarak veteriner hekim tarafından muayene edilmesi ve gerektiğinde meme kanseri taraması yapılması önemlidir.

Evdeki davranışlarında iyileşme: Kedi kısırlaştırması, evde daha iyi bir davranış sergilemelerine yardımcı olabilir. Örneğin kaçma isteği azalır ki bu da dışarı kaçtığında başka hayvanların saldırısıyla bulaşıcı hastalıklara yakalanma ve yaralanma riskinin artması demektir. Ayrıca araba çarpması ya da sığınak bulamaması gibi nedenlerle soğuktan ölebilmesi gibi sonuçlar doğurabilir.

Evinizi havalandırmak istediğiniz sırada diğer kedilerin dikkatini çekmesi sebebiyle yüksekten düşme riskleri de aynı şekilde azalır. Erkek kedilerde görülen bölgelerini işaretlemek amacıyla yaptığı koku bırakma huyunun ve dişi kedilerde özellikle geceleri artarak evde yaşayanları rahatsız eden sesler çıkartmaları da geçer.

Erkek kedilerde kısırlaştırma

Diş problemlerinde azalma: Kedilerin oyuncak ve eşyaları kemirmesi diş ve diş eti sağlıklarını olumsuz etkiler, diş kırılmalarına ve diş kayıplarına sebep olabilir. Oyuncak ve eşya kemirme genelde kısırlaştırılmayan kedilerde daha fazla görülür. Kısırlaştırmayla beraber bu davranışın azalmasıyla diş problemlerinde azalma görülebilir.

Kısacası kedi kısırlaştırmak, hayvanların daha uzun ve daha sağlıklı bir hayat sürdükleri anlamına gelir. Bu faydalar nedeniyle, kedi kısırlaştırması hayvanların ve sahiplerinin iyi bir hayat sürdükleri anlamına gelir ve evcil hayvan sağlığı için önemlidir.

Erkek Kedilerde İdrar Yolları Sorunlarının Oluşma Sebepleri

Erkek kedilerde kısırlaştırma sonrası idrar yolu sorunlarının oluşması, prostat bezinin kaldırılması sonucu oluşan fizyolojik değişikliklerle ilişkili olabilir. Prostat bezi, idrar yolu fonksiyonlarını düzenler ve kısırlaştırma sonrası bu bezin kaldırılması, idrar yolu fonksiyonlarını bozabilir. Ayrıca, kısırlaştırma sonrası oluşabilecek infeksiyonlar ve idrar yolu tıkanması gibi nedenler de idrar yolu sorunlarına neden olabilir. Bununla birlikte, bu sorunlar çoğunlukla düzenli ve doğru bir bakım ve takip programı ile önlenebilir.

Erkek kedilerde kısırlaştırma

Kısırlaştırma İşlemi Nasıl Yapılmalı?

Erkek kedilerin kısırlaştırılmasına kastrasyon denir. Kastrasyon her iki testisin de alınmasını içerir. Her ne kadar kastrasyon önemli bir ameliyat olsa da rutin kabul edilir. Komplikasyon riski oldukça düşüktür. Kediniz operasyon olduğu gün kendine geldiğinde eve götürülebilir. Hatta görünür dikişleri bile olmayabilir.

Günümüzde özellikle erkek kedilerde kısırlaştırma ameliyatlarında kanamasız şekilde damarları mühürleyerek dokuları ayırabilen özel cihazlar bulunmaktadır. Kedinizi kısırlaştırmadan önce veteriner araştırması yaparken kanamasız cerrahi uygulayan, ayrıca gaz anestezisi kullanan klinikleri tercih etmeniz daha sağlıklı olur.

Kanamasız cerrahi için kullanılan aletler kan kayıplarının önlenmesini, işlem süresinin -dolayısıyla narkoz verilen sürenin- azalmasını sağlar. Ayrıca kedinizin klinikteki yatış süresi de kısalır. Bu da hem sizin hem de kedinizin stresini azaltan önemli bir faktördür.

Gaz anestezisinin faydalarına gelince, gaz anestezisi yerine kullanılabilen anestetik ilaçların vücuttan atılması daha uzun sürer. Bu sürenin artışı kedinizin ölümüne bile sebep olabilecek komplikasyonlara sebep olabilir.

Gaz anestezisi solunum yoluyla kedinize verildiğinden operasyonu sırasında herhangi bir olumsuz durum yaşanırsa direkt olarak kesilebilir. Ayrıca gaz anestezisi sırasında kedinize sürekli olarak oksijen verilir. Özellikle basık burunlu ve burun delikleri dar olan cinslerde bir kediye sahipseniz anestetik ilaçlara bağlı solunumdaki yetersizlikler gibi sorunlar da ortadan kalkar.

Gaz anestezisi kullanılan hastalar gaz kesildikten sonra kısa süre içinde kendilerine gelirler. Hastanın uyanması, kendisini temizlemeye başlaması gibi normal yaşamına dönmesi daha çabuk olur. Kanamasız cerrahi aletleri kısmında da belirttiğimiz gibi kedinizin kendine gelmesi ne kadar erken olursa o kadar erken eve döner bu da hem sizin yaşayacağınız hem de kedinizin yaşayacağı stresi azaltır.

Erkek kedilerde kısırlaştıma